לרַשת את ההתפתחות המקצועית

מיומנויות העידן החדש – 'ללמוד כיצד ללמוד'

"לא החזקים ביותר ולא האינטיליגנטים ביותר, הם ששורדים, אלא אלו המגיבים בדרך הטובה ביותר לשינוי" – צ'רלס דרווין

מגפת הקורונה חיזקה אצל כולנו את תחושת חוסר הוודאות והבלבול. היא מזכירה לנו שאנו חיים בתקופה בה מהפכות מתרחשות בקצב מהיר מאוד. אנו נחשפים לאתגרים חדשים ובלתי צפויים, הכופים עלינו "חישוב מסלול מחדש", וצורת חשיבה אחרת, שונה מכל מה שמוכר וידוע.

קצב השינוי והחדשנות המהירים והאינטנסיביים, מביא לא אחת לכך שהידע וההכשרה המקצועית הופכים מהר מאוד למיושנים ולא מעודכנים. בעלי תפקידים נדרשים לרכוש ידע חדש ולהתעדכן מהר על מנת לעמוד בדרישות, ועפ"י רוב הידע החדש לא קיים או זמין ועליהם ליצור אותו בעצמם על בסיס מה שזמין להם יותר או פחות.

יכולת למידה עצמית הינה יכולת מרכזית אותה אנו נדרשים לפתח בקרב העובדים והמנהלים. ארגונים יוקירו יותר עובדים אשר בד בבד עם הסתגלותם המהירה לקיים, מפגינים יכולת ללמוד בזמן קצר מיומנויות, כישורים, יכולות ולהתעדכן במהירות בתחומים מגוונים. עובדים אלו הינם עובדים בעלי מיומנות 'ללמוד כיצד ללמוד' .

הכפר הגלובאלי, והדינאמיות של גבולות הארגון כיום (גלובליזציה), שיתופי הפעולה וזמינות המידע הווירטואלי פורצים גם את גבולות משאבי הלמידה וההתפתחות המקצועית. אלו שיש להם את היכולת ללמוד כיצד ללמוד ייצרו קשרים לסיוע בהתפתחותם המקצועית בתוך ומחוץ לגבולות הארגון, קשרים אלו יהיו מגוונים ומרובי מקורות, בשונה מתרבות החניכה המאפיינת ארגונים רבים כיום.

אז מהיום נאמר "חניכה מרושתת" או "פיתוח רשתי"

כדי להיות ארגון "… המגיב בדרך הטובה ביותר לשינוי" נדרש הארגון להעצמת העובדים ופיתוחם כלומדים עצמאיים, בעלי חשיבה מסתעפת ויצירתית. כדי שפיתוח העובדים "יפגוש" את צרכי הארגון, מוטב שתהליך הפיתוח יתווך ע"י מנהיגות הארגון.

השאלה המתבקשת היא: מה תפקידה של מנהיגות הארגון ומנהיגות הביניים בפיתוח עובדים לומדים? ומה תפקידם של הלומדים?

תפקידם של המנהיגים הינו להתוות דרך, בעולם של רשתות המנהיגים אחראיים על תהליך הרישות. הם מסייעים במלאכת טווית הרשתות ההתפתחותיות, ומהם נדרשת המיומנות להבנות יחסים, ליצור בני ברית לטובת האחר ולטובת הארגון ומטרותיו.

תפקידו של הפרט לטוות לעצמו מערכת קשרים בתוך הארגון ומחוצה לו עם הגורמים העשויים לסייע לו בהתפתחותו המקצועית ובהתפתחות הקריירה שלו בהווה ובעתיד.

שילוב זה יוצר למעשה את הרשתות ההתפתחותיות המעצימות את הארגון ואת הפרט.

יעוץ, הדרכה, חניכה וליווי מנהלים

שותפתי (סמדר כהן אסבורנו) ואני מזמינות אתכם להמשיך לקרוא ולהעמיק בתפיסת הפיתוח הרשתי ולהבין כיצד תפיסה זו יכולה להוות עבורכם מפתח להצלחה. עובדים טובים ועובדים שטוב להם הם מפתח ההצלחה של כל ארגון שרוצה לעמוד ביעדים ובמטרות שלו.

אם אתם מעוניינים בליווי המקצועי שלנו, מוזמנים ליצור קשר (לחצו כאן לקישור).

במאמר הבא נרחיב ונדגים על תפקידה של המנהיגות בעיצוב רשת התפתחותית באמצעות מעבר מחניכה מסורתית לחניכה מרושתת

הוסף/י תגובה